Om Fulton

Fulton for sejl en dejlig solskinsdag
Gåtur i land
Forsejl gøres fast på sejlads med medlemmer

Historien bag skibet

Den tremastede slettop skonnert blev bygget i 1915 i Marstal af skibsbygmester C. L. Johansen til kaptajn Marius Eriksen. Skonnerten blev sat i fart på Nordatlanten, hvor den blandt andet sejlede med klipfisk fra Newfoundland til Spanien. Oprindeligt sejlede skibet udelukkende for sejl. 

I 1923 blev skibet solgt til Sverige og den første motor kom ombord. Skibet sejlede fortsat med fragt men hovedsageligt på kortere ture i Østersøen. Fulton var under svensk flag indtil 1959, hvor skibet igen blev dansk ejet og sejlede gødning, korn, cement, sten mm frem til 1969 hovedsageligt i dansk farvand. På dette tidspunkt var Fulton blevet til et motorskib og riggen var blevet reduceret til kun en mast med et par støttesejl.

I 1970 forærede Nilfisk skonnerten Fulton til Nationalmuseet. Fordi man havde et ønske om at bevare netop en jagtbygget tremastet slettop skonnert, og skibet blev gen op rigget til oprindeligt udseende. Allerede i 1970 begynde man også at sejle lejrskole ture af en uges varighed.

I 1980 blev Fulton Stiftelsen til et socialpædagogisk opholdssted med landbase i Assens med egen skole. Fulton Stiftelsen gik konkurs i 2012 og det blev afslutningen på Fulton som socialpædagogisk opholdssted med landbase. Siden 2013 er det Fulton Fonden, der har drevet skibet. 

Fulton i dag

I dag er skonnerten Fulton en væsentlig del af den danske sejlende kulturarv og ejes stadig af Nationalmuseet. Skibet sejler i hele landet og primært lejrskoletogter med skoleklasser fra 6.-10. klasse, men også andre ungdomsorgansiationer, sociale organisationer mm.

Den daglige drift af skibet varetages af Fulton Fonden, besætningen og Esbjerg Matroser. Esbjerg Matroser er unge fra Esbjerg Kommune, som har udfordringer i livet af en eller anden art og brug for en hjælpende hånd til at finde en god kurs i livet. 

Vil du vide mere om skibet og livet ombord, så kig forbi Fultons hjemmeside. Her kan du også tage på rejse i skibet historie samt læse mere om skibet og livet ombord i dag.